Vedtægter

FOR SAMMENSLUTNINGEN AF RUDOLF STEINER
DAGTILBUD I DANMARK

Som vedtaget 20. august 2021


Hent som pdf

§ 1

Navn og hjemsted

Sammenslutningens navn er:
Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark.

Hjemsted er København.


§ 2

Formål

Det er sammenslutningens formål:

at fremme forståelsen for og udbredelsen af Rudolf Steiners pædagogiske impulser vedrørende barnets opdragelse fra 0 til 7 år.

Stk. 2. at fremme og støtte oprettelsen af Rudolf Steiner dagtilbud for barnet 0 til 7 år i Danmark.

Stk. 3. at fremme medlemmernes faglige dygtiggørelse gennem afholdelse af kurser og lignende.


§ 3

Medlemskab og stemmeret

Medlemskab gives til alle dagtilbud i Danmark, der arbejder ud fra Rudolf Steiners pædagogiske impulser. Enkeltpersoner og virksomheder, der tilslutter sig denne pædagogik, kan blive støttemedlemmer i sammenslutningen.

Stk. 2. Stemmeret på årsmøder har fremmødte ansatte i medlemsdagtilbud ud fra følgende fordeling:
Lille dagtilbud (1-25 børn): 3 stemmer
Mellemstort dagtilbud (26-60 børn): 6 stemmer
Stort dagtilbud (60+ børn): 9 stemmer

Stk. 3. Støttemedlemmer har ikke stemmeret ved årsmødet, men ret til øvrige medlemsgoder.

 
§ 4

Ledelse

Sammenslutningen ledes af en landsledelse, som består af

  • en repræsentant for hver region jævnfør stk. 2

  • en repræsentant for Rudolf Steiner uddannelsessteder

  • sammenslutningens repræsentant i den internationale forening IASWECE

Rejseudgifter til møder dækkes af sammenslutningen.

Stk. 2. Efter indstilling fra regionerne vælges 9 regionsrepræsentanter for en 3-årig periode på et årsmøde. Hvor indstilling ikke sker, kan landsledelsen foretage udpegning. Der er 3 regionsrepræsentanter på valg hvert år. Regionsrepræsentanten skal have ansættelsesforhold i et medlemsdagtilbud. Regionerne udpeger desuden lokalt en suppleant til regionsrepræsentanten.

Stk. 3. Repræsentanten for Rudolf Steiner uddannelsessteder udpeges af landsledelsen for en 2- årig periode.

Stk. 4. Repræsentanten i IASWECE (International Association of Steiner/Waldorf Early Childhood Education) udpeges af landsledelsen for en 7-årig periode

Stk. 5. Landsledelsen udpeger en kasserer iblandt sig og ansætter en sekretær.
Der tilstræbes enighed i landsledelsens arbejde. I tilfælde af afstemning træffer landsledelsen sine beslutninger ved almindelig stemmeflerhed, jævnfør dog §7, stk. 2. Landsledelsen er beslutningsdygtig ved mere end 50 % deltagelse. Ved stemmelighed skal beslutningen gendrøftes i hele landsledelsen.

Stk. 6. Mødeaktivitet: Landsledelsen samles min. 4 gange årligt og efter behov.

Stk. 7. Landsledelsens opgaver er foruden de i § 2 omtalte:

  • At tilbyde støtte og vejledning ved behov i Steiner-dagtilbud.

  • At arrangere det årlige pædagogstævne for medlemmerne.

  • At godkende regnskabet forud for årsmødet.

  • At varetage det overordnede ansvar for sammenslutningens virksomhed.

Stk. 8. Kassererens opgaver er:

  • At sørge for varetagelse af sammenslutningens bogholderi og udarbejdelse af regnskab.

  • At fremlægge regnskabet ved årsmødet.

Stk. 9. Sekretærens opgaver er:

  • At varetage sammenslutningens administrative opgaver i samarbejde med kasserer og bogholder.

  • At stå for formidling og kommunikation på vegne af sammenslutningen.

  • At forberede landsledelsesmøder samt skrive referat.

  • At varetage og udvikle samarbejdet med sammenslutningens samarbejdsparter.


§ 5

Årsmødet

Årsmødet, der indkaldes med mindst 5 ugers varsel, skal afholdes i marts eller april. Med indkaldelsen følger dagsordenen, der skal indeholde følgende punkter:

  1. Valg af mødeleder og referent

  2. Årsberetning fra landsledelsen

  3. Årsberetning fra arbejds- og mandatgrupper
    herunder beretning fra IASWECE, tidsskrifter, efteruddannelser mm.

  4. Fremlæggelse af regnskab fra kassereren

  5. Fastlæggelse af kontingent for det kommende år

  6. Valg af regionsrepræsentanter

  7. Valg af revisor

  8. Indkomne forslag

  9. Evt.

Forslag til dagsordenen skal være sekretæren i hænde senest 3 uger før mødets afholdelse og udsendes til medlemmerne 8 dage før årsmødet.
Regnskabet for det foregående år kan rekvireres hos kassereren.

 
§ 6

Forretningsorden og økonomi

Landsledelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Landsledelsen kan vælge en talsperson til at repræsentere sammenslutningen.

Stk 2. Tegningsregler

Sammenslutningen tegnes af kassereren i fællesskab med et andet medlem af landsledelsen.

Stk. 3. Sammenslutningens regnskabsår er kalenderåret.

Stk. 4. De økonomiske midler kommer fra medlemskontingenter samt tilskud fra legater og fonde.

Stk. 5. Det årlige kontingent for medlemmer og for støttemedlemmer fastsættes af årsmødet for det kommende år.

Stk 6. Kontingentet opkræves i januar på baggrund af dagtilbuddets registrerede normering. Der opkræves ikke kontingent for det år, et dagtilbud eller støttemedlem indmelder sig, derudover forudsætter medlemskab betaling af kontingent.


§ 7

Vedtægtsændringer og opløsning

Ændringer af sammenslutningens vedtægter vil kunne finde sted på et årsmøde under forudsætning af, at ændringsforslaget er fremsendt senest 3 uger før årsmødet til landsledelsen, der sørger for rettidig fremsendelse til medlemmerne jf. § 5.

Stk. 2. Opløsning af sammenslutningen kan ske, hvis det vedtages af to på hinanden følgende årsmøder indkaldt med mindst 1 måneds varsel og hvis mindst ¾ af de stemmeberettigede stemmer herfor.

Stk. 3. Landsledelsen skal indkalde til ekstraordinært årsmøde med mindst 3 ugers varsel, såfremt 12 stemmeberettigede fordelt på minimum 3 dagtilbud ønsker det.

Stk. 4. I tilfælde af sammenslutningens opløsning skal eventuel formue deles i overensstemmelse med § 2.

 

Nærværende vedtægter afløser vedtægter af 10. marts 2017.